A 'Swenglish' journey through family photos, notes and postcards
from the early 20th century.

2012-03-05

Sally (1900-1979) (my grandmother)

Som jag nämnde i föregående inlägg, kan jag inte hitta några barndomsfoton av min farmor Sally (född 1901). Det är inget konstigt med det i och för sig – det fanns säkert ingen kamera i familjen på den tiden. Det enda som är underligt är att jag ändå har en minnesbild av att i min egen barndom ha sett ett sådant foto, av Sally som liten “tulta”, i vit klänning och hätta med knytband – inte ett porträttfoto, utan en bild tagen på avstånd, med den lilla flickan på en väg eller gångstig, med Storegården i bakgrunden…

När jag själv var liten, så brukade jag sitta med farmor och titta i hennes fotoalbum, och hon berättade för mig om sin egen barndom. Och jag kunde nästan ha svurit på nu, att det där fotot skulle finnas bland dem i ett av de där bruna albumen med kort nedstuckna i utskurna luckor för bilder i olika format – en del ovala, en del fyrkantiga. Men det finns inte ett enda som visar farmor yngre än i övre tonåren. 

Jag kan bara dra slutsatsen att jag måste ha målat upp den där barndomsbilden för min inre syn, medan farmor berättade för mig om ett minne från sin barndom – kanske inte ens hennes eget minne, utan en historia som hon i sin tur fått berättad för sig av sin mamma och sina äldre syskon: Hur hon en gång, som mycket liten (ett par år?) “rymde hemifrån”. Men hur någon i familjen såg henne i hennes lilla vita klänning och hätta tulta neråt vägen… Och snart hann ifatt henne! Vad jag är tämligen säker på är att jag själv hörde den historien flera gånger från farmor – och själv brukade be henne att “berätta om när du rymde hemifrån”. Och hon berättade, och broderade säkert ut det hela lite också.

Men de tidigaste bilderna jag hittat är nog ett par som fanns bland farmors halvsyster Hildurs efterlämnade foton:

Ett är taget i trädgårdsmiljö, troligen på Storegården: Hildur t.v. och Sally t.h., tillsammans med mor Selma. Utifrån att framför allt Selma ser äldre ut på de kort som jag kan datera till slutet av 20-talet; och därtill de långa kjolarna och Hildurs hatt, så tror jag att detta kanske kan vara taget ca 1916-17.

H.album_0005-1

Hildur, Sally and Selma (ca 1916-17?)

image

Likaså det nedanstående fotot av Sally och Hildur som uppenbarligen är taget i porträttstudio (också det från Hildurs fotosamling):

H.album_0006-1 

Sally and Hildur  (also ca 1916-17?)

I ett kuvert som pappa märkt “före 1930) hittade jag också ett som verkar vara tagit i samma studio (jämför bakgrunden!), av deras mor Selma (t.v.), och troligen hennes syster Ida (antecknat av pappa med ? på baksidan). Det som talar för att dessa kort skulle kunna vara tagna vid ungefär samma tid är modedetaljen med den stora rosetten, som bärs av Hildur på trädgårdsfotot ovan, och av Ida på ateljéfotot nedan:

IMG-1

Great-grandmother Selma with her sister Ida(?)
probably ca 1916-17 as well

---

CIMG7357-1 

Sally, ~ late 1920’s

I farmors senare album finns det här kortet från hennes ungdom inklistrat, bara med anteckning “Vid Öresjö”. Det är en unik bild på henne med det långa håret utslaget. Min gissning är att det kan vara taget av farfar under deras förlovningstid.

Farmor hade kvar sitt långa hår länge – jag tror ända till in på 1970-talet - men hade det alltid upprullat i en låg knut eller valk i nacken. Från ett eller flera tillfällen när jag som barn bodde över själv (utan mamma och pappa) hos farmor och farfar, minns jag farmor i långt vitt nattlinne göra kvällstoalett vid köksbänken (något badrum hade de ju inte), kamma sitt långa mörka hår och fläta det för natten. Fortfarande då (tidigt 60-tal) nästan midjelångt. Jag minns också att hon sa att farfar tyckte om hennes långa hår, och inte ville att hon skulle klippa av det...

Här är en annan bild från stranden vid Öresjö (Skalle),
troligen från deras förlovningstid:

H.album_0001-1

Sally & Gustaf ca 1929

H.album_0004-1

Sally & Gustaf ca 1954

 

In English

As said in the previous post, I can’t find any childhood photos of my grandmother Sally (b. 1901). There is nothing really strange about that – I don’t suppose they had a camera in the family. The only thing which is odd about it is that I still have a mental image in my head of having seen – in my own childhood – a photo of her as a toddler; wearing a little white dress and bonnet kind of hat – not a portrait photo, but one taken from a bit of distance, with her toddling down a path or driveway, with the farmhouse in the background.

When I was a little girl myself, I know I sometimes used to sit with my grandmother and look in her old photo albums. And I could almost have sworn that such a photo would be in there! But there isn’t. I think I must have made up the image in my head, based on a story she used to tell me (and which I liked, so that I would ask her to tell it again, and again) about one time, when she at very young age, only a toddler,  “ran away from home” – although did not get very far before some other family member caught sight of her little white bonnet and caught up with her and fetched her back. It probably wasn’t even her own memory, but a story she herself was told over and over by her mother and older siblings.

The earliest photos I’ve found of her seem to be from her upper teens, and showing her together with her (half-) sister Hildur. Judging by the fashion and how tall Sally is, my guess is 1916-17. (Hildur was eight years older, but much shorter!) One of the photos is an outdoors picture (presumably at the farm) and the other a studio portrait.

I also found a portrait from the same studio of their mother Selma, presumably with her sister Ida. (Note made by my father on the back of the photo.) One detail besides the studio background that supports the idea that this photo is from around the same time, is the same kind of big bow worn by Hildur in the garden photo and by Ida in the studio photo.

The next photo is a unique one showing Sally with her long hair let down. My guess is this might have been taken by my grandfather Gustaf while they were dating/ engaged in the late 1920’s. Sally kept her long hair until in her 70’s, and it did not turn grey until then either. But she always wore it in a bun or rolled up at the nape of her neck. From some stay at their house in my childhood, early 1960’s, I remember her combing and braiding her hair at night (still reaching almost down to her waist); and telling me that my grandfather liked her long hair and did not want her to cut it off… (Gustaf died in 1969 at the age of 65. Sally survived him by ten years and died in 1979.)

The next-to-last photo is probably from around 1929, it’s from the lake beach below where they built the house they moved into as newly-weds in 1930. The last photo I think was taken in connection with my grandfather’s 50th birthday in 1954 (same summer my parents got married, and the year before I was born).

 

2 comments:

  1. Wonderful pictures, and interesting to see the outfits and styles change as the time goes by, especially the hair. That is a cute, fancy little bun!

    ReplyDelete
  2. I was going to say how lucky you are to retain such an image of your grandmother but then realise that perhaps you also manufactured it. That's so funny.

    ReplyDelete